Een nieuwe fietsaanhanger

16 februari 2018 - Delfgauw, Nederland

Je moet toch wat als je je gaat vervelen toch!

Na verleden jaar een eigen tent te hebben gebouwd voor onze fietsvakanties gaan we dit jaar een nieuwe fietsaanhanger bouwen. In eerste instantie bouwen we eerst de bak.

Wij liepen tegen de ''tekortkomingen aan'' van de huidige fietsaanhangers op de commerciële markt. Een aantal minpunten:

  • Te zwaar voor de geboden inhoud.
  • Niet allemaal waterdicht behoudens de Bobyak  types.
  • Geen tafel mogelijkheid, tenzij je de kar omdraait (bobyak)
  • Onhandige inpakmogelijkheid.
  • Waardeloze stroomlijn.
  • Niet afsluitbaar.
  • Zwaartepunt ligt niet altijd goed ''boven de as''.
  • Regenhoesjes nodig.

Nu heb ik zelf redelijk veel ervaring met bouwen van raceboards voor het windsurfen dus ligt het voor de hand dat onze trailer ook opgebouwd gaat worden met een epoxy composiet of beter gezegd een sandwich techniek van carbon en kevlar. Gebruikmakend van vacuümtechniek.

Plan van eisen een PVE

  • De gehele fietsaanhanger mag rond de 6.5 kg wegen inclusief de twee wielen.
  • Er moet een ingebouwde tafel in gaan komen, deze moet afneembaar gaan worden en de pootjes verstelbaar.
  • Hij moet tegen een stootje kunnen, dus vandaar kevlar / carbon.
  • Voorzien van 6 a 8 ogen voor eventuele bevestiging van een bagagenet.
  • 100% waterdicht
  • Afsluitbaar.
  • Goed zichtbaar.
  • Inhoud van 120 a 150L.
  • Mooie stroomlijn.

En het is gewoon super leuk om iets zelf te bouwen. :)